viernes, 16 de mayo de 2008

Gaudim de les mateixes oportunitats?

Com sabeu, hi ha un percentatge molt minoritari de dones que cursen o han cursat la carrera d’enginyeria, o que s’han dedicat a la telecomunicació o a la informàtica.
La majoria de dones acrediten tenir títols socials-humanistes o, cada vegada més i amb més força, títols de la branca científica-biològica.

No tinc dades estadístiques... però el que acavo de dir és un fet! Així doncs, sense més preambuls... Continueu pensan que tots gaudim de les mateixes oportunitats independentment del sexe?
A continuació em proposo explicar algunes causes d’aquesta desigualtat, només, des de l’escola (encara que els factors de fora de l’escola també siguin molt importants... ).
Us vull explicar perquè la dona ha perdut l’autoestima i la confiança en les seves pròpies possibilitats.

L’escola mixta ha elaborat uns mecanismes que aparta a les nenes i dones dels camps cientifics-tecnològics. En els àmbits de la primeria i la secundaria es fomenta la creació d’estereotips que fa que les noies no s’interessin i no els i agradi les ciències i la tecnologia.
- Es treball amb el punt de partida del baix interès de les noies sobre la ciència i la tecnologia i es fomenta l’atenció d’aquests camps als nois.
- Sovint, en l’avaluació, per un mateix treball es concedeixen més puntuacions als nois que a les noies.
- Més expectatives, reflectides amb l’augment d’interacció entre el professorat i l’alumnat, del sexe masculí.
- Les relacions de l’alumnat. És possible que algunes noies que els interessi el camp tecnològic siguin rebutjades pels nois o es possible que no trobin cap amiga amb qui parlar d’aquests temes.
- Ausencia casi total d’imatges de dones en aquest camp. I quan hi són estan estereotipades.
- Les opcions dins del currículum. Les noies abandonen les disciplines científiques tant ràpid com tenen l’oportunitat.
- Els professors d’informàtica eren, en els seus inicis, matemàtics (les matemàtiques està estereotipat com camp masculí). Fet que ha determinat la informàtica com a disciplina escolar masculina.

*Area, M. (2001) (Coord.) Educar en la sociedad de la información. Bilbao: Desclée de Brouwer.



Bon cap de setmana!

Bebe, “Ella”

No hay comentarios: